Alla inlägg den 3 december 2009

Av Karin Andersson - 3 december 2009 19:41

Vecka 26

Kroppen:
Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.



Av Karin Andersson - 3 december 2009 18:19

Igår var jag, mormor och J hos barnmorskan för andra gången. Det kändes som en evighet sedan vi skrev in oss, då var det sommar och varmt. Detta besöket gick väldigt fort, jag fick lite papper, ta lite blodprov och allt såg bra ut. Det blev ingen hemsk vägning som jag befarat men ett trevligt lyssnande på hjärtljud. Oj, vad det lät och så snabbt! Det lät som bebisen hamrade på ett oljefat i 180 därinne. Häftigt!

Jag frågade lite om kurser och om hur vanligt det var med manliga barnmorskor, hon trodde inte det fanns en enda, det kändes ju tryggt då jag helst vill ha en kvinna till hjälp.

Så nu får jag och J gå på förlossningsförberedande kurs på Östra sjukhuset valfri dag samt kolla upp någon lämplig profylaxkurs.

( ps. Jag vågade faktiskt väga mig i morse och har sedan jag blev gravid gått upp 5 kg, jag hoppas det är ganska bra och känner mig nöjd med det.)


fetal-heartbeat-monitor-160608_EG5Rc_17340

Presentation


Karin Andersson, gift med Jörgen och mamma till Lena, ankomst 7 April 2010. Bloggar främst till familj och vänner nära och lite längre bort men alla är hjärtligt välkomna till vår värld!

Skriv gärna en hälsning i gästboken!

GÄSTBOK

Fråga mig

39 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards