Alla inlägg under januari 2010

Av Karin Andersson - 8 januari 2010 21:07

Nu har jag bokat in oss på föräldrakurs på Östra sjukhuset, tre kvällar i Januari samt en informationskväll hos försäkringskassan angående föräldrapenningen. Ihop med alla besök hos barnmorskan som kommer under januari och februari blir det ett fullsmockat schema. Inte lätt att få ihop då vi båda jobbar kvällar och helger men jag tror vi har lyckats!


Ihop med tandläkarbesök, Sthlmsresor, Depeche Modekonserter, födelsedagar, Gävlebesök, dop, Ullaredsshopping, spaeftermiddagar och vännerträffar lär det bli full rulle fram till 18 Mars!

Av Karin Andersson - 8 januari 2010 20:54

Idag är det 69 dagar till beräknad förlossning och för några dagar sedan har magen börjar kännas tung och i vägen. En kollega sa idag att hon inte kunde fatta att det var så lång tid kvar, det såg ut som jag skulle föda när som helst!


Ibland känner jag mig lite orkeslös, som om jag inte bara orkar stå utan måste sitta ner och vila, magen känns tung och andningen påverkas. Ryggslutet ömmar och jag är trött och sover gärna så fort jag har möjlighet, lite som det var under graviditetens första del.

Annars mår jag bara fint, Roffe sparkar åt alla håll och kanter! Jag ser verkligen fram till att börja trappa ner på jobbet i slutet av Januari, slippa stå hela dagarna och den sista arbetsdagen som kommer bli 26 Februari, sedan skall jag bli mamma!


Av Karin Andersson - 8 januari 2010 20:51

Vecka 31

Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker.
Om du har extra tungt arbete kan du ansöka om havandeskapspenning nu. Det gör du hos försäkringskassan.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

REA

Av Karin Andersson - 8 januari 2010 17:34

Nu är det REA på polarn och pyret!

Blink blink mormor:-)

( klicka bara på ordet "REA" för att komma till POP:s hemsida)

OVERALL NYFÖDD

STRUMPOR NYFÖDD

MÖSSA NYFÖDD

BODY NYFÖDD


Typiskt att det settet jag lyxade till med ( sparkdräkt, mössa och filt i brunt) nu är betydligt billigare!



Av Karin Andersson - 7 januari 2010 22:29

Vi har köpt en skötbädd! Efter hemska upptäckter i skötbäddslandet angående pris och utseende fick det bli en vit upplåsbar variant från IKEA. Tänkte istället pimpa med lite lyxiga handdukar från Marimekko i grönt!


Av Karin Andersson - 5 januari 2010 15:51

5 i topp!


1. Andfåddhet

2. Spända vader, sendrag

3. Trötthet

4. Tryck mot lungor

5. Tryck mot urinblåsan

Av Karin Andersson - 3 januari 2010 22:31

Varje gång jag har drömt om babyn har det varit en flicka, undrar om det är en liten Betsy/ Lena där inne?


Då gäller det att inte go crazy med den rosa färgen:-)




Av Karin Andersson - 3 januari 2010 22:12

Jag kan inte fatta att det bara är 10 veckor kvar. Jag drömmer om bebisen ofta och mina känslor pendlar mellan att vara rädd för barnet, att jag kommer bli en dålig och lat mamma till att jag kommer älska det lilla knyttet mest av allt.


Jag önskar jag kunde fokusera på allt det positiva som kommer att hända i år 2010, älskar jag Fridas lilla Svea måste jag väl älska våran egen minst lika mycket, eller hur? Man blir bara lite rädd att man skall ha allt det där ansvaret helt själv, hur gör man egentligen?


Nästa måndag börjar vi föräldrakursen på Östra sjukhuset, det är tre kvällar totalt och vi skall försöka gå på en av försäkringskassans informationskvällar också.


Snart är det dags att börja fixa om extrarummet till babyrum och beställa barnvagnen på nätet. 3 veckors leveranstid står det på hemsidan.

Presentation


Karin Andersson, gift med Jörgen och mamma till Lena, ankomst 7 April 2010. Bloggar främst till familj och vänner nära och lite längre bort men alla är hjärtligt välkomna till vår värld!

Skriv gärna en hälsning i gästboken!

GÄSTBOK

Fråga mig

39 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards