Alla inlägg under november 2009

Av Karin Andersson - 28 november 2009 19:29

Idag har det verkligen varit en heldag, start 07:30 när J kom hem från nattpasset klev jag upp och tog vagnen till Vasastan och Caroline & Johans flytt. Den nya lägenheten på linnégatan var superfin om än lite liten, jag hoppas de trivs tills det är dags att flytta till drömhuset inom en förhoppningsvis snar framtid.


Efter en snabblunch på stan i min ensamhet tog jag bussen ut till jobbet för att börja lite tidigare, på hotellet var det full rulle i helgen så det var lika bra att gå in och påbörja dagen.


Nu sitter jag här och välkomnar alla de gäster som sprungit av sig på stan & Liseberg under dagen och hoppas på 3 lugna timmar innan det är dags att sluta vid 23.


Av Karin Andersson - 27 november 2009 23:09

Vecka 25


Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst. Man mäter även sitthöjden på barnet, genom att mäta avståndet och blygbenet och övre delen av livmodern.
Om du oroar dig inför förlossningen är det dags att börja fundera över hur du kan förbereda dig och vilken hjälp du vill ha. Som partner till en gravid kvinna börjar graviditeten också bli mer påtaglig. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång.
Blivande föräldrar kan börja fundera över om man vill gå någon föräldrakurs och eventuellt anmäla sig till det.


Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter.


Av Karin Andersson - 27 november 2009 12:10

Idag jobbar jag på försäljningsavdelningen och knapprar in bokningar, vad skönt det är att vila fötterna och sitta ner ett tag!

I eftermiddag drar jag och J på julgransjakt, skall köpa en modell i plast till receptionen och pynta med passande svarta och röda kulor, den här fantastiskt fina chockrosa granen återfinns på Rusta.


   

JUL
Av Karin Andersson - 26 november 2009 19:09

 

Jag har fått havandeskapspenning!!

 

Det känns som om jag vunnit på lotto!

Efter ett blankettkrig utan dess like är jag nu stolt innehavare av havandeskapspenning på halvtid från 17 Januari fram till 7 mars, man fick visst inte längre än till 11 dagar innan förlossning, men då hade jag väl ändå tänkt att trappa ner arbetet och invänta Roffes ankomst. Man har ju hört hur himla svårt det är att få beviljat, så jag trodde aldrig jag skulle få det utan gjorde mest en chansning. Det känns skönt att få vila fötter, ben och rygg när det börjar närma sig och bara arbeta 20 timmar i veckan i höggravit tillstånd!


Av Karin Andersson - 26 november 2009 10:39

Första gången vi var i New York anlände vi på juldagen och hade den stora fördelen att kunna handla julgrejer till halva priset i mellandagarna. Jag som älskar julpynt och liknande fyndade designade julkort på Museum of Modern Art, Moma. Nästa gång vi besökte the Big Apple stod jag länge och suktade över deras fantastiska julkulor men blev för snål. Här kommer årets pigga snögubbar, skall du till NY, passa på att shoppa på underbara Momas designbutik!



JUL
Av Karin Andersson - 26 november 2009 10:07

   

  



Gud vad jag älskar Project Runway, det måste nästan vara mitt favoritprogram all time high. Hur underbart är det inte att se talangfulla, kreativa människor skapa vackra saker? Hoppas TV 3 skärper till sig och visar en ny säsong snart! Observera de 2 senare outfitsen som är tillverkade av bildäck och bilbälten!

Av Karin Andersson - 26 november 2009 09:25

 Babyclothes_Plastisock_DSC_6180_w

Titta vilken underbart söt bodysuit från pixiekids.

Kan vara en bra inspiration om man vill sy något sött!

Av Karin Andersson - 26 november 2009 09:02

                


Grrrrrrrrr, idag gick mina dyra stödstrumpbyxor sönder. Efter bara 1 dags användning! Jag tog i så när jag skulle dra upp dem, vilket är oundvikligt med ett par stödstrumpbyxor, och ett stort hål revs upp. Jag ger upp!

Presentation


Karin Andersson, gift med Jörgen och mamma till Lena, ankomst 7 April 2010. Bloggar främst till familj och vänner nära och lite längre bort men alla är hjärtligt välkomna till vår värld!

Skriv gärna en hälsning i gästboken!

GÄSTBOK

Fråga mig

39 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<<
November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards