Alla inlägg under mars 2010

Av Karin Andersson - 16 mars 2010 09:59

Ännu en natt utan att Roffe har gett sig till känna. Alla symtom som man trodde var tecken på att något var på gång verkar fortsätta utan att något händer, ont i ryggslut, ljumskar och magen. Två dagar är det kvar till beräknat datum och jag vill så gärna inte gå över tiden, några dagar är väl okej men mardrömmen är ju 2-3 veckor. Mest för att jag blir så otroligt rastlös samt att mina föräldrar kommer till Göteborg över påsk och då var ju tanken att de skulle få träffa sitt barnbarn!


Idag skall vi till MVC och vi har en tid nästa vecka igen, då jobbar Jörgen så jag får pallra mig dit via spårvagnen med den stora tunga magen, men det skall väl gå bra nu när snön börjar försvinna.


När jag inte uppdaterat min status på facebook på länge börjar folk misstänka att vi dragit till BB så det gäller att hålla vännerna " a jour"! :-)

Av Karin Andersson - 11 mars 2010 10:43

Vecka 40

Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig.
Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen.

Barnet: Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.
Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.

Av Karin Andersson - 10 mars 2010 14:39
Av Karin Andersson - 10 mars 2010 13:17

Äntligen är badrummet helt klart! Som jag längtat efter denna stunden! Idag har jag röjt bort alla verktyg, målarrollar, burkar, skräp och emballage samt dammsugit, dammat och våttorkat hela undervåning. Jippi!


Igår hade vi en elektriker på plats för att hjälpa oss med tvättmaskinsuttaget, så fort vi kopplade in maskinen sa det "poff", de kom fram till att all el var korrekt dragen men att tvättmaskinen fått sig en elchock och gått sönder!

Det blev en impulsinvestering av en ny fin maskin från Samsung och Linda den stackarn kom inte hem förrän runt 21 innan den nya var installerad och prövad. Nu tvättar jag för glatta livet och maskinen hoppar runt där nere, den är mycket tystare än den gamla men verkar ha svårt att stå till på det glatta golvet.


Här kommer lite bilder på det färdiga resultatet:


        


MVC

Av Karin Andersson - 10 mars 2010 08:32

I går var vi hos barnmorskan igen, bebisen hade fixerat sig, den har tidigare legat med huvudet nedåt men det var första gången barnmorskan kunde känna att huvudet inte var "ruckbart". Magen hade växt 2 cm de 2 senaste veckorna, men hon tror ( i motsatts till alla andra) att vi kommer få en normalstor bebis, ca 3800 gram) Jag har haft lite ont i ryggslutet på senaste och det tog hon som ett bra tecken att det snart är dags! För säkerhetsskull bokade hon in 2 tider till men jag hoppas verkligen lilla Roffe har kommit innan April som den sista tiden är bokad till, till påsk kommer ju mormor och morfar från stockholm för att träffa dig!


Av Karin Andersson - 8 mars 2010 18:48

Jag och Roffe kom hem hela och gravida igen, tågresan från Katrineholm gick bra och helgen med mamma och pappa var mysig. Vi tog det mest lugnt, spelade spel, läste böcker, samtalade, såg på teve, promenerade, åt god mat och besökte Vingåker. En jätteskön helg!


Göteborg välkomnade mig med sol, värme och torra gator, jag riktigt njöt när jag stod och väntade på vagnen hem i 5 plusgrader, åh, vad jag älskar Göteborg!

Nu är det inte långt kvar till 1:a April då alla uteserveringar öppnar, det är verkligen vårtecknet nr 1 i Göteborg.


Nu följer en vecka av inte så mycket planerat, svärfar Lasse fyller år på onsdag så det blir middag och bio, mysigt! Ett besök hos barnmorskan på tisdag är inplanerat. På fredag går jag in i vecka 40 så Roffe kan ju dyka upp när som helst, Jörgen önskar innan helgen så han slipper sin natthelg och jag önskar mig kanske på söndag så jag hinner se finalen i melodifestivalen.

Nu går man ju mest och väntar och hoppas det sker snart, vi vill ju träffa dig bebisen!! 


Av Karin Andersson - 4 mars 2010 13:35

Jag funderar på att ta en sista-minuten-tripp upp till Katrineholm och Hulta för att umgås lite med mapa fredag till söndag. Jörgen jobbar hela helgen ( 12 timmarspass) och jag hade så himla tråkigt förra helgen när han var borta, jag började nästan klättra på väggarna. Det är inte billigt att boka en biljett så här nära inpå men min snälla mamma erbjöd sig att betala halva biljettpriset och det hade varit så roligt att åka!

Jag skall bara känna efter hur jag mår ikväll ( om ingen baby är på väg) så bokar jag nog! Undrar vart man får föda när man bor i Katrineholm?

Presentation


Karin Andersson, gift med Jörgen och mamma till Lena, ankomst 7 April 2010. Bloggar främst till familj och vänner nära och lite längre bort men alla är hjärtligt välkomna till vår värld!

Skriv gärna en hälsning i gästboken!

GÄSTBOK

Fråga mig

39 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards